VINTERTRAFIK · Du som ska ut i trafiken så här års gör klokt i att ha extra koll på väglaget i förväg. Här får du som kör bil några smarta tips för bästa möjliga resa.

Väglaget skiftar snabbt under vintern och därför är det bra att så här års kolla läget lite extra noga innan du ger dig ut i trafiken. Är det risk för halka är det förstås viktigt att vara förberedd på vad som väntar.

Kartor med information om vägväder

Bäst koll på det rådande vintervägläget får du genom att kolla in väglagsinformationen på Trafiken.nu – antingen i appen eller på webben – eller hos Trafikverket. Trafiken.nu visar information för Stockholmsområdet medan Trafikverket visar information på det statliga vägnätet för hela Sverige, något som kan vara bra att känna till om du exempelvis ska ta bilen till fjällen i vinter.

Väderstationerna som visas i respektive karta anger bland annat nederbörd, vindstyrka/riktning, lufttemperatur, vägtemperatur och luftfuktighet i realtid. Tillsammans med kontinuerligt uppdaterade bilder på aktuell väg kan du som trafikant planera din körning på bästa sätt.

Var rustad för vinter

På vintern måste du också se till att du har allt som behövs när det gäller din bil och tillhörande utrustning. Här får du två checklistor som Trafikverket rekommenderar att du följer:

Se till att du har

  • laddad mobiltelefon
  • filt och extra kläder
  • något att äta och dricka
  • ficklampa och reflexväst
  • snöborste och isskrapa
  • startkablar och snöskyffel
  • bogserlina
  • låsolja

Kolla följande med bilen innan du ger dig ut på vintervägarna

  • vinterdäcken (lufttryck och mönsterdjup samt dubbutstick vid dubbdäck)
  • kylarvätska
  • frystålig spolarvätska
  • samtliga lampor

Halkiga begrepp

Så här års hör man ofta ord som blixthalka, ishalka, svartis och frosthalka – men vad är egentligen vad?

Blixthalka

Ishalka, blixthalka, svart halka, svartis, glattis – ”kärt” barn har många namn. Oavsett vilket namn du använder är det olika termer för ungefär samma sak. Fenomenet orsakas oftast av underkylt regn, duggregn eller regn som fryser när det når avkyld mark – det vill säga regn som håller en temperatur under noll grader och som snabbt fryser när det träffar marken.

Det islager som då bildas kan många gånger vara nästan omöjligt att se. Eftersom processen sker så snabbt kallas det ofta blixthalka och när du hör en varning om detta är det klokt att vara extra försiktig i din körning.

Frosthalka

Enligt SMHI innebär detta att en vägbana är täckt av frost, men inte snö. Frosthalka bildas på snöfria vägar då luftens fukt fryser på vägbanan. Frosthalka är vanligast i gryningen och tidigt på morgonen efter en kall och klar natt.

SMHI uppger också att det finns en variation på frosthalka när det är dimma och dimdropparna fryser på vägen vid minusgrader; det uppstår då något som innebär "dimma som ger frostavlagringar".

Fläckvis halka

Fläckvis halka beror enligt SMHI ofta på att smältvatten fryser fläckvis nattetid. Rester av gammal is och packad snö kan också ge fläckvis halka. Snö i sig – även små mängder – kan givetvis också ge upphov till halka. 

Snödrev

Snödrev är en benämning för gammal snö som driver ut på vägen, ibland i kombination med ny snö som faller från himlen.